BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 19, 2009

TELUR BISTIK

Bangun je pagi ni, Ina cakap dengan aku "Bang, nanti masak telur Bistik ye. Abang masak best". Maklumlah, aku nikan tergolong dalam orang yang pandai masak (perasan la tu). Aku cakap dengan Ina, setakat telur bistik abang guna sebelah tangan aje (ni dah kira riak la pulak) he he he. Tapi cuba tanya Ina. Mesti dia jawab macam tu. Oklah, nanti abang masakkan ye. Tulah jawapan aku sebab, suka ke tidak, aku kena gak masak, sebab anak2 aku nak makan. Minggu ni Ina sibuk sikit, sebab kena masuk class. Aku pun tak tahu kelas apa yang dia masuk, kelas memasak kot, he he he. Ina jangan marah ye, nanti kena jual.

Baru aje aku nak buka internet, Abbas datang minta nasi. Memang betul jangkaan aku, dia ni kalau tak kacau aku, memang tak sah. Mesti nak makan nasi waktu pagi, cam ne pun dia nak makan gak, tak kiralah aku masak apa, janji mesti ade kicap. Nasib baiklah kat kedai bawah tu ada jual kicap kipas udang, sonanglah sikit. Lalu aku cakap ngan dia, tunggu jap ye, kejap lagi Baba masak ok. Dia jawab, ok Baba.

Aku ni dulu ada buka kedai makan, lama gak, hampir 9 tahun gak aku buka kedai makan (masakan ala Thai). Sampailah kedai aku tu dirobohkan, sebab kerajaan nak besarkan jalan. Tu yang aku boleh masak tu. Tapi biasalah, bila dah lama tak masak ni, banyak gak resepi yang aku hampir lupa. Nasib baiklah kat sini aku dah jadi SRT sepenuh masa, jadi bolehlah aku ingat balik resepi2 tu. Tapi kalau masakan kampung tu jangan tanya aku lah, aku cuma tahu sikit-sikit aje. Biasanya Ina yang akan masak. Aku cuma tolong potong mana-mana yang patut aje. Biasalah, kalau aku tahu semua nanti, payah lah pulak Ina nak cari makan he he he.

Inilah dia hasilnya, Telur Bistik West Drayton. Akhirnya dapatlah anak-anak aku makan.

0 comments: