BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 8, 2009

Salji Oh Salji

Abang bangun!!! Salji turun kat luar.... Itulah ayat yang pertama keluar dari mulut Isteriku. Malam tadi aku ada cakap dengan Ina, entah2 salji turun kot besok. Memang mulut aku masin, hari ni salji dah turun. Sepatutnya aku cakap ngan Ina besok abang akan jadi kaya lagi bagus he he he. Hari ni bermulalah balik persekolahan Sumayyah selepas cuti 3 minggu. Perkara yang aku tak berapa suka ialah kena hantar Sumayyah dalam cuaca sejuk ni. Tapi tulah, suka ke, tak suka, aku kena gak hantar Sumayyah ke sekolah. Lepas ni InsyaAllah Abbas lak yang akan masuk sekolah. Sekolah main2 je. Tapi yang risaunya Abbas ni boleh ke gi sekolah? Kat UK ni kalau tak hantar anak ke sekolah, polis boleh ambil tindakan kepada ibubapa. Pernah terjadi kat Uk ni, ada keluarga melayu tu masih belum hantar anak ke sekolah sebab belum daftar sekolah lagi. Bila tengah jalan2 kat Bandar, kena la tahan dengan polis. Alasannya sebab kenapa anak yang dah besar ni (11 tahun) berada di shopping complex di waktu persekolahan. Macam-macam hal betul kat sini.


Oleh kerana hari ni salji turun dengan lebat, Ina pun nak ikut la sekali hantar Sumayyah ke sekolah. Kononnya nak merasa nikmat berjalan dalam salji. Tapi akhirnya, Ina yang hantar Sumayyah gi school dengan Abbas. Aku ingat nak bawak Soffiya tapi sampai kat bawah je yang aku mampu. Sejuk tahap gaban. Paling kesian kat Soffiya...berair2 mata dia tahan sejuk. Tangga nak naik umah aku pun licin. Semacam betul salji ni.


Ina balik pun dia berungut. Jalan terlalu licin. Kena hati-hati takut tergelincir. Lagipun salji turun lebat. Macam hujan lebat lah. Ina kata cam gayat gak dia sekejap berjalan dalam salji yang turun lebat. Yelah, first time la katakan. Yang seronoknya, Abbas la. Puas gak dia main salji. Rupa2nya tahun ni keadaan cuaca terlalu tak menentu dan paling buruk. Tahun 2008, bulan 3 baru turun salji kat London. Ina ada gak tanya member dia kat Coventry...dia kata kat sana salji turun setengah jam je. Kat West London ni, sampai ke hari ni masih ada lagi kawasan yang diseliputi salji walaupun dah tiga hari berlalu...



0 comments: