BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 20, 2009

TOWER BRIDGE KE, LONDON BRIDGE???

Setelah lebih kurang 20 minit berada di dalam bot, akhirnya sampailah kami di Tower Millenium pier. Mula2 aku confuse antara London Bridge dengan Tower Bridge sebab kitakan biasa nyanyi lagu London Bridge is Falling Down tu. Nasib baik ada member Ina bagitau sebelum tu so takde la aku gayat bila nengok ada dua jambatan berbeza iaitu London Bridge dengan Tower Bridge. London Bridge ni jambatan baru dan moden. Tarikh buat aku tak pulak tahu. Next time boleh lah gi sana. Tower Bridge tu la yang dalam lagu Falling Down tu. So, bila sampai je, macam biasa la, blur menguasai diri. Arah mana, nak ke mana, yang mana satu entrance, semua tulah yang membuat kami mencari-cari. Tapi seperti biasa, dengan tunjuk arah yang efektif kami dapat mencari arah ke Tower Bridge.

Sempat aku snap Tower Bridge dari dalam bot.

Kat Tower Millenium Pier bersama Soffiya. Abbas and Sumayyahh dah kat depan dah.

Dari pier, kami menyusur di sebelah Tower of London. Kami hanya snap gambar dari luar je sebab ia bukan destinasi utama kami. Sambil tu sempat jugak kami lepak sekejap, ambil gambar sambil makan snack dan coco crunch yang Ina bekalkan untuk budak2.

"Rileks Beib. Jangan senyum lebar na. Tau la ekau dah sampai London. Jago adab sopan. Ingat orang tua kat Somban tu. Jangan sombong dan bongkak..." Eh sapo lak yang nyampuk ni...

Di depan pintu Tower of London. Tapi takleh masuk kot situ. Entrance tu untuk visitors in group dengan budak sekolah.

Nasib baik ada mamat baik hati tolong ambikkan gambar kami

Dari jauh memang dah nampak dah Tower Bridge tu. Jalan punya jalan, kami sampailah kat tangga yang tunjuk arah ke Tower Bridge Exhibition. Terus kami panjat dan menuju ke tempat exhibition tu. Kami kena 11.50 pound untuk dua org. Budak2 takyah. Kami naik lif menuju ke manara. Ada dua walkway yang mengadap Sungai Thames dalam dua view berbeza. Satu, East Walkway dan satu lagi West Walkway. Jambatan ni secara rasmi dibuka pada 30 Jun 1894. Lepas tu banyak gak perubahan yang kerajaan buat. Aku ni pun ambik dari souvenier book yang Ina beli kat kaunter sebelum naik atas.

Antara pemandangan dari West Walkway.

Ini pula dari East Walkway

Setelah turun dari tower, kami menuju ke Engine Room. Kira cam package la tiket tu. Kat bawah ni, antara gambar-gambar kami di Engine Room.






Setelah penat yang amat sangat, kami pun menapak mencari tube terdekat iaitu London Bridge. Budak2 dah start mengeluh sebab kena jalan jauh. So, Ina ajak berhenti sekejap kat satu tempat lepak. Sambil tu aku ngan Ina pekena pear. Sumayyah dan Abbas habiskan bekalan roti. Soffiya pulak minum yogurt. Then, kami teruskan perjalanan. Aim utama nak sampai rumah secepat mungkin. Dah lenguh satu badan. Tapi aku happy la sebab tercapai nak bawa family gi jalan2 kat London Eye (walaupun tak dapat naik) dan Tower Bridge. Oleh sebab London Eye rosak hari tu, mereka bagi open tiket tiga bulan dari tarikh hari tu. Kira ok la kalu repeat dalam bulan tiga, InsyaAllah.















3 comments:

dealova said...

waa..!!!
jelesnye...
sabar ye hati...sabar...
abihkn exam dulu..
sampai 28hb ni je...=p

Anonymous said...

haha...
akhirnye,setelah kat 3 jam hadap buku,leh gak senyum baca blog pak teh ni..
best2..
release tense jap..huhu

pak teh,nak ikot gak jalan2..mmg best r tgk negara org..luas prjalanan,indah pemandangan..
x jalan,makan,
x makan,tgk tivi,
x tgk tivi,lepak..
aman toi hidup..hua2

MOHD KHUBAIB DAN RUZALINA said...

Jom dtg sini. Buleh pak teh bawa jalan2 kat london ni.