BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 27, 2009

CEPATNYA MASA BERLALU

Hari ni genaplah 3 bulan aku dan keluarga berada di bumi UK. Masa terlalu cepat berlalu. Pejam celik pejam celik dah 3 bulan. Masih ada 33 bulan lagi aku perlu berada kat sini, InsyaAllah. Kalau diingatkan semula masa mula-mula datang sini dulu, rasa nak balik Malaysia aje. Dengan mak ayah takde, dengan adik beradik takde, dengan bibik takde, dengan sejuknya, MasyaAllah. Sabar je la waktu tu, memang aku rasa nak balik je. Tapi bila di fikirkan balik, itulah jalan yang kami pilih, dan tentunya itulah jalan yang kami kena ikut. Tapi itu cerita dulu yang menjadi kenangan manis aku sekeluarga. Sekarang ni alhamdulillah dah jauh berbeza dah. Cuma...ada bebrapa perkara yang membuat aku rindu kat Malaysia.

Aku tengok selain dari cara hidup berbeza, kebanyakan sistem kat sini pun berbeza. Kalau nak diikutkan ada sistem yang sama dengan Malaysia tetapi orang-orangnya di sini yang menjadikan sistem tu nampak berbeza. Banyak peristiwa yang selalunya menaikkan darah aku dan membuatkan aku selalu membebel dengan Ina. Ina seperti biasa mesti kelihatan 'cool' yang kadang-kadang pun aku naik hangin jugak. Tapi best gak ayat Ina bila dia balas. Dia kata, yang kita nak naik hangin tak tentu pasal kenapa. Diaorang nak buat camne pun ini negara diaorang. Kat Malaysia pun, kita ada sistem yang perlu kita ikut. Lagipun, memang kita yang datang sini. So, suka tak suka memang kita kena hadapi. Yang penting kita mesti hadapi dengan bijak. Itulah ayat yang selalu keluar dari mulut dia, sampai aku dah hafal dah. Siap aku leh tambah lagi. Tapi... ni aku nak tambah sikit, kalau dah tinggal dengan bangsa yang lembab, aku pun tak lama lagi jadi lembab macam orang-orang kat sini. Kalau diaorang boleh baca tulisan aku ni, tentu diaorang akan kepong rumah aku, siap dengan sniper lagi.he he he macam dalam filem-filem oarang putih tu.

Tapi sekarang alhamdulillah, terutama anak-anak dah mula dapat menerima yang Mama dan Baba dah bawa mereka jauh dari sanak saudara. Nasib baiklah dekat dengan rumah aku ada keluarga dari Malaysia yang anak-anak mereka sebaya dengan anak-anak aku. Yang terbaru dapat berkenalan pula dengan keluarga dari Brunei. Kak Hajah yang cukup baik melayan kami sekeluarga terutama anak-anak. Anak-anak dia pula dah besar remaja dan suka dengan budak-budak. Sebaya dengan anak-anak buah Ina yang memang suka bermain dengan anak-anak kami. Sekurang-kurangnya hilang rindu anak-anak dengan sepupu mereka di Malaysia. Aku cukup seronok tengok anak Kak Hajah bermain dengan Abbas. Yang bestnya, muka anak Kak Hajah yang bongsu macam muka Abbas, putih dan potongan rambut yang memang serupa. Apa-apa pun bagi aku yang penting, anak-anak happy. Macam laguuu "yang penting biar happy". Ada ke lagu macam tu? rasanya ada kot.

Aku pulak masa datang sini berat aku 75 kg. Last week aku jumpa scale 2.80 pound kat Hospicare bawah ni. Terkejut gak sebab berat aku jadi 70 kg. Turun tu... Memang aku rasa berat badan aku dah turun, sebab seluar semuanya longgar belaka. Ina pulak sibuk sebab berat dia naik dari 47 kg ke 49 kg. "Tak de maknanya dia naik tu na yoii" itulah kata-kata yang selalu aku cakap dengan dia. Ina selalu angin satu badan kalau aku cakap macam tu he he he. Itu baru 3 bulan aku kat sini, kalau 3 tahun mau berat badan aku kembali normal macam bujang-bujang dulu.

(Yang ni khas untuk mimi aje) Mimi(bakal DR) yang selalu komen Pak Teh pasal makan (sekarang ni dah tak dapat nak komen lagi), ni nak beritahu Pak Teh kat sini makan makanan yang berkhasiat aje. Kalau tak caya tanya dengan Mak Teh. Tu pasallah badan semakin slim sekarang ni. Dalam gambar memang nampak gemok, sebab kat sini kena pakai baju berlapis-lapis macam kek lapis. Poning rasanya kalau nak keluar rumah kena pakai baju berlapis-lapis ni. Kalau budak-budak tu tak yah nak cakaplah. Sampai Mama dia naik pening kena basuh baju. Nak basuh tak de hal, sebab mesin yang basuh, tapi nak sidai tu yang poning. Rumah pun dah jadi macam loundry, penuh dengan baju-baju tersidai. Nak sidai kat luar, alamat tak keringlah baju-baju tu sampai aku balik Malaysia nanti.

Yang bestnya tengok si Soffiya tu, apa aje orang makan dia mesti nak. Kalau kat meja makan tu dialah orang yang pertama yang akan naik ke meja makan. Kalau masa mula-mula datang dulu, dialah yang paling kesian, mungkin rindu dengan Bibi dia kot. Sekarang ni alhamdulillah dah ok dah, siap manja gila lagi dengan Baba dia.Aku kan Bapa mithali sekarang ni. Alamak cerita kat tv bestlah pulak (The bourne supremacy)lakonan Matt Damon filem best ni. Badan dia macam badan aku masa muda-muda dulu. Sekarang ni pun muda lagi. Aku kena berhenti kejap...... sambung lepas iklan....

Ok aku sambung balik cerita, cerita apa ye, aku pun dah habis idea nak cerita. Ok aku stop kat sini dulu. Tengok gambar kat bawah tu....

Tu gambar aku masa baya Abbas kot. Lupa nak tanya mak aku masa tu umur aku berapa. Engkauorang agak -agak berapa umur aku masa tu?
kalau aku tunjuk dengan Abbas, dia cakap tu gambar dia masa dia kecik. Macamlah dia sekarang ni dah besar, berak pun aku cebok lagi. Sampai dia menangis, dia akan mempertahankan yang dalam gambar tu adalah dia. Aku cam biasa memang suka sakat dia. Sampai Ina pun dah tak tahu nak buat cam ne. he he he

5 comments:

dealova said...

haha..
pkteh..kejam gile...
pkteh2..
org balik cuti bln 8 ni..so ag 7 bulan je kt cn..
bukan 33 buln cm org tu ye...=p

MOHD KHUBAIB DAN RUZALINA said...

Apa barang balik Malaysia. Datang sini lagi best.dari ablik Malaysia baik duit tu jalan-jalan pusing 1 europe.

Anonymous said...

phew~
know what,bile kite duk kat negara sejuk@duk kat peti sejuk pun,lemak2 byk terbakar sbb nak bg haba..
so,mmg sohih la pakteh leh kurus duk kat sana..hehe...tp konpem r,kalo duk mesia je,x 3 bulan,4 bulan r perut pkteh tu..keh3..kata nak lawan baba n pak uda kan...=p

pkteh...da 3 bulan duk sana..pe lagi...jom r speaking..pergh...bes r duk sn..cpat je pick up sume mende..
nnt nak duk sn 3 bulan,keje kat restoran ke..konpem r ckp pon berhabuk..best nye!!

MOHD KHUBAIB DAN RUZALINA said...

Pak Teh kalau cakap org putih, org putih pun pening. Cuma kalau cakap ngan prof kat sini baru diaorang paham apa yang pak teh cakap. Biasalah english + Malay.he he he

Anonymous said...

rilex sudeh...lame2 nnt pakteh pro r speaking...balik mesia,tatabahasa bhs mlayu pun da terbalik2 kot..haha