BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 10, 2009

Takde Tajuk 1

Hari ni selepas aje sarapan pagi macam biasa tugas aku menghantar Sumayyah ke school. Lepas tu, tugas aku kebelakangan ini adalah pergi bank nak tengok duit dah masuk lum. Biasanya tengok melalui internet banking, tapi tah kenapa tah sejak minggu lepas asyik tak leh buka aje. Aku pun tak tahu kenapa tak boleh buka. Nak cakap line tak ok, website lain atau blog aku ok je. Nasib baiklah bank banyak kat sini, kalau jauhlah, mau meleleh hingus aku menapak dalam sejuk.

Bila aku masuk aje kad bank, cam biasa check balance dulu. Tu dia... aku senyum sampai nak tercabut gigi-gigi aku yang memang Dentist cakap gigi aku dah teruk tahap gaban. Tak boleh nak diselamatkan lagi. Hukumnya hanya cabut aje. Dentist kat Malaysia dah sound aku, kalau gigi aku tidak ditampal sekarang, alamatnya lagi sepuluh tahun aku dah takde gigi. Ish.. boleh caya ke? Tak pe, kita tak yah cerita pasal gigi, sebab antara banyak-banyak Dr, yang paling aku tak suka jumpa adalah Dr gigi. Bukan takut tapi segan aje.

Balik aje rumah, cam biasa Ina akan tanya, dah masuk lum duit dari JPA tu. Aku cam biasa tunjuk ajelah muka 10sen kat Ina. Ina cam biasa terpaksalah buat muka 20sen. Dalam hati aku, he he dia dah kena. Sambil tu aku tolong Ina masak nasi goreng. Hari ni Ina masak lauk untuk Aida yang baru bersalin minggu lepas (sama tarikh lahir dengan Sumayyah). Rajin plak aku pagi ni. Biasanya aku paling malas nak masuk dapur waktu pagi ni. Bila aku tengok muka Ina yang tak berapa berseri pagi ni, aku pun tunjuklah slip bank tu kat dia. Tuu dia, aku ingatkan senyum aku lagi menawan, rupanya senyum dia lagi dahsyat dari aku. Sampaikan nasi goreng yang dia masak pun jadi manis. Tak tahu apa yang dia salah letak. Tapi tak pe, manis pun manislah, janji aku dapat makan. Sebenarnya JPA dah beritahu nak masukkan duit 30 Jan hari tu. Lagipun Ina belum lagi dapat elaun keluarga, elaun sewa rumah, elaun alat tulis dan elaun pekakas disamping elaun biasa yang 3 bulan tu. Rupanya, banyak gak elaun-elaun yang belum kami terima. Nasib baik aku kat London, kalau kat Malaysia ni, tak tahulah apa akan jadi dengan duit ni. Macam-macam aku pikir...jahat betul aku ni. Disebabkan ini elaun yang pertama kami terima, jadi kami terpaksa mengasingkan duit-duit kepada 3 bahagian. Sebab JPA bayar untuk 3 bulan sekali. Nampak macam banyak, tapi kalau salah percaturan, terpaksalah aku buka gerai jual roti canai kat tepi jalan (idea abang Zainal tu). Best gak kalau boleh buka kedai roti canai kat tepi jalan. Tapi biasalah, kat UK ni semuanya tak boleh nak buat sesuka hati aje. Tak pasal-pasal kena saman.

Pastu aku pun nak ucap terima kasih kat kawan aku ni. Kalu dia tak bagi pinjam duit la, tak tau apa jadik. Memang settle sewa rumah, belanja dapur, utility bills, phone, mobile broadband, semua lah. Terima kasihlah adindaku. He he he

Oklah aku dah tak de idea nak tulis apa. Nak tengok TV kalau ada cerita yang boleh aku layan. TV ni selagi tak terbenam matahari, anak aku yang Abbas akan conquer channel cartoon. Paling best dia akan cakap dengan aku "Baba, tengok cartoon apa ada". Paham tak? Aku mula-mula tak paham apa dia "kartoon apa ada" Lelama baru aku faham. Korang faham apa dia "cartoon apa ada?" Tak faham? Lu pikir la sendiri...

0 comments: